خرید بذر ملون (خربزه) و طالبی به عوامل مختلفی از جمله منطقه و موقعیت جغرافیایی، فصل و تاریخ کشت، کمیت و کیفیت آب، نوع خاک، تقاضا و درخواست بازار و ... دارد.

بذر خربزه و طالبی انواع مختلفی دارد، از جمله تیپ های شاخص خربزه ( ملون )در بازار ایران می توان به گالیا، آناناسی، شارانته، جان کانری، شاهپسند، خاتونی ( مینو یا مشهدی )، گرمساری (ایوانکی)، درگزی ( افغانی )؛ و طالبی می توان به کانتالوپ ( گرمک ) و سمسوری اشاره نمود.

از مهمترین ارقام ملون گالیا ( دارای میوه گرد با گوشت سبز ) می توان به ارقام داکو، پولینیکا، کوری، کورلا، آریانا، مالاگا، گالا688، کیوان، جردن، میلگرو، راکان، بشرا، 3641، مارشال، والر، ویولت، گلوریا، تمپو، کارن، آرسام، آرماندو و ... اشاره نمود؛ رقم داکو شرکت کلوز پرفروش ترین بذر تیپ گالیا در کشور می باشد که در اکثر مناطق کشور از جمله فارس، بوشهر، خوزستان و جنوب کرمان کشت می گردد؛ ارقام بشرا، والر، پولینیکا، آریانا، کوری و تمپو جزو ارقام زودرس ملون محسوب می شوند که در مناطقی نظیر سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، بوشهر و جنوب فارس، که بازار پیشرس دارای اهمیت می باشد این ارقام دارای استقبال می باشند؛ اما اگر ویژگی به غیر از زودرسی مدنظر می باشد و تناژ، تک رج بودن میوه و مقاومت بوته مدنظر می باشد؛ ارقام داکو، 3641، مالاگا، گالا688، جردن، کورلا؛ ارقام مناسبی می باشند.

از ارقام آناناسی شاخص بازار ملون می توان به ارقام کریر شرکت نانهمز، انزا احلام، دامون، نغم و ... اشاره نمود؛ این ارقام به نسبت ارقام گالیا، دیررس تر می باشند اما دارای تناژ میوه بالاتری می باشند؛ همچنین میوه در ارقام آناناسی معمولا بیضی می باشد و رنگ گوشت میوه نیز نارنجی و کرم می باشد؛ معمولا ماندگاری ارقام آناناسی کمتر از ارقام گالیا می باشد.

معروفترین رقم خربزه تیپ شارانته، رقم جانا شرکت نانهمز می باشد که دارای سطح زیر کشت وسیعی در اکثر مناطق کشور از جمله فارس،بوشهر، خوزستان، کاشان، بویین زهرا، چابهار و ... می باشد؛ از سایر ارقام شاخص این تیپ می توان به اوریانا، هلما، اونال، اولگا، توانا، جانایا، دلتا، دلوار، جنتیا و ... اشاره نمود؛ ارقام شبه جانا دارای میوه بیضی یا پوست جذاب و خوشرنگ می باشند که دارای بریکس و شیرینی بالا می باشند اما معمولا ماندگاری میوه در این ارقام چندان مناسب نمی باشد و جهت ارسال به مناطق دور، میبایست میوه ها به صورت دو رنگ و سبز چین برداشت شود.

ارقام گرمساری دارای میوه بیضی با گوشت نارنجی می باشند که شاخص ترین رقم این تیپ؛ خربزه راک می باشد که به دلیل ماندگاری بالای میوه؛ قابلیت صادرات را دارد و معمولا دارای مشتریان خوبی در کشورهای حوزه خلیج فارس می باشد، رقم رامیتا شرکت فلات نیز از این نمونه تیپ می باشد.

در رابطه با ارقام طالبی؛ آنچه که از گذشته در اکثر مناطق کشور رواج داشته است، کشت ارقام استاندارد و گاها محلی و دست گیر بوده است؛ در سالهای اخیر، ارقام طالبی سمسوری ( گرد گوشت سبز ) در بسیاری از مناطق جنوب کشور و مناطق کاشان، کرمانشاه، همدان و ... رواج پیدا کرده است که اکثر ارقام کشت شده این تیپ، از ارقام استاندارد می باشند؛ از مهمترین ارقام طالبی سمسوری می توان به ارقام استاندارد هد، پروسید، پوپ سید و رقم هیبرید ایوانا اشاره نمود.

ارقام شاهپسند که معمولا در مناطقی از بوشهر و فارس کشت می شود علی رغم اینکه دارای ماندگاری میوه مناسبی نمی باشد ولی به دلیل خوش طعم بودن میوه در این مناطق مورد استقبال می باشد؛ از ارقام شاخص شاهپسند می توان به دلگشا، شاهسون، ارمغان پارسید و ... اشاره نمود.

نتیجه گیری آن که؛ قبل از کاشت خربزه، حتما بافت و پی اچ خاک، EC آب، فصل کشت، بازار هدف ( داخلی یا خارجی )، تقاضای بازار، خصوصیات رقم را مدنظر داشته باشید؛ چرا که برخی ارقام دارای سازگاری بیشتری با شوری آب و خاک می باشند، برخی دیگر به دلیل زودرسی و برخی بالعکس به دلیل دیررسی دارای اهمیت می باشند؛ پس قبل از کشت هر رقم، حتما در ابتدا خصوصیات کامل رقم را مطالعه نمایید و از مشاوره کارشناسان مجرب استفاده نمایید.